Ny studie: Läsk kan ge dig cancer
Alla Artiklar, Media: Tidningar Tv och Radio, Tips o råd kommenteraOch det räcker med två glas i veckan. Enligt en ny studie ökar det risken för bukspottkörtelcancer med 87 procent.
Läsk kan vara betydligt skadligare än man har trott hittills, enligt en grupp amerikanska forskare.
Under 14 år följde de drygt 60 000 personer i Singapore, och kom fram till att de som drack två glas läsk i veckan eller mer ökade risken för cancer med 87 procent jämfört med de som undvek kolsyrade drycker.
Sockerkickar skadar
Den cancerform man tittade på var bukspottkörtelcancer.
- Den höga sockerhalten i läsk ökar mängden av insulin i kroppen, och vi tror att detta kan bidra till att cancercellerna växer i bukspottkörteln, säger forskaren Mark Pereira till Daily Mail. Sockerkickarna orsakar nämligen stora påfrestningar på bukspottkörteln, ett organ som sitter bakom magsäcken och producerar det så kallade bukspott som hjälper till att bryta ner maten vi äter.

http://www.expressen.se/halsa/1.1873582/ny-studie-lask-kan-ge-dig-cancer
-
”Vi befinner oss i en ny tid där sanning är osanning och osanning är sanning. De du tror är extrema är dina vänner och de du tror är dina vänner är de extrema” Greensparrow

Titta dig på bilden några minuter






Nya kommentarer